Het logo van onze school: Pius X

Het logo van onze school: Pius X

maandag 2 december 2013

Op weg met de fiets...

Dag bloggers!

In dit project zijn we bezig geweest met verkeersborden, fietspaden, de blinde zone/dode hoek en de versnellingen van onze fiets. Wel erg handig als je elke ochtend met je fiets door het verkeer moet of als je ketting er opeens af ligt terwijl je snel op school moet zijn. Na dit project ben je je er meer van bewust hoe gevaarlijk het soms kan zijn als je niet weet wat de dode hoek is of als je niet de juiste fietsuitrusting hebt. 

In het begin van ons project hebben we een test gedaan op deze website: http://www.traphetaf.be/test/
Mijn punten waren niet zo goed... 12/22!
Ik weet nu wanneer ik op een fietspad rijd en wanneer op een fietssuggestiestrook, een strook die aangeduid staat op straat waar ja als fietser best kan rijden, waar je geen voorrang hebt en waar auto's ook mogen rijden. Een fietspad staat aangeduid met evenwijdige onderbroken lijnen of een verkeersbord. Daar heb je wel voorrang en mogen auto's niet op rijden of geparkeerd staan. Ik weet nu ook wat de dode hoek is en hoe gevaarlijk die is. De dode hoek is een plaats die vrachtwagenchauffeurs niet kunnen zien van hun plaats en als je je in die zone bevindt is de kans groot om aangereden te worden. De dode hoek of blinde zone word dan ook zo genoemd omdat de fietsers of voetgangers die in zo'n ongeval betrokken zijn meestal dood zijn. Vrachtwagenchauffeurs horen de naam 'dode hoek' niet graag omdat ze zoals ik net zei meestal dood zijn, niet altijd dus daarom de blinde zone, een naam die beter past. Let dus zeker op in deze zone! Het is niet omdat jij de chauffeur ziet dat hij jou ook ziet, maak dus oogcontact! Om helemaal veilig en volgens de regels te zijn heb je op je fiets vooraan een wit licht en een witte reflector nodig. Achteraan een rood licht en een rode reflector. Op de banden twee oranje reflectoren tussen beide banden of een reflecterende, witte strip op de bandrand. Op de trappers moeten ook langs beide kanten van elke trapper oranje reflectoren zitten. Om 's avonds, 's nachts of 's morgens zeker goed gezien te worden zet je je lichten aan èn doe je een fluohesje aan. Wist je dat de auto's je dan tot 150 m zien in de plaats van 20 - 50 m?

Dit was heel ons project. Zoals ik al zei zeer interessant. Ik moet zeggen dat ik sinds de les over de dode hoek zeer hard op de vrachtwagens let! Ik voel me veiliger nu ik weet dat ik als ik uit deze zonde blijf niet aangereden kan worden.

Dit is de dode hoek.

Dit is hoe een fietspad wordt aangeduid: evenwijdige onderbroken lijnen
Of dit verkeersbord.

Dit is een fietssuggestiestrook.

Eva





Geen opmerkingen:

Een reactie posten